الاثنين، 11 أكتوبر 2010

الصدمه العاطفيه...ليست نهايتي


عايز اتكلم عن موضوع الاغلبيه منا اكيد اتعرضله خصوصا نوعية الاشخاص الحساسه اللي
تأثرها بالمواقف بيكون سريع و انفعالي شويه...موضوعي عن الصدمه العاطفيه اللي انا باسميها " بارود الإكتئاب " لانها بصراحه بتكون المدخل الاساسي لباب العزله و الانطوائيه و الغضب و عدم السيطره على الانفعالات المختلفه و المشكله الاكبر هيا فقدان الثقه في الذات و في المجتمع لانها صدمه.يعني حدوث شيء غير متوقع ,والصدمه العاطفيه ممكن تكون: فقد شخص عزيز، أو شيء ثمين، أو فشل في دراسة أو عمل، أو فقدان علاقة صداقة، أو اكتشاف خيانة المقربين، أو غيرها من المواقف الصعبة اللي ممكن تسبب ازمات نفسيه..ترتيبي للصدمه العاطفيه بيبدأ من :-
1-الصدمه نفسها بعدين ...

2-الانفعال العصبي الغير مسيطر عليه اللي ممكن يكون في صورة بكاء شديد , أرق ,شعور بالخوف . والاستياء و الانسحاب من العلاقات الاجتماعيه , بعدين..

3-الانهيار العصبي..وتكرار الصدمه بعد الصدمه يسبب ازمه نفسيه و عصبيه..
دي التقسيمه اللي انا حسيت بيها عن قرب من خلال نوع واحد بس من الصدمات العاطفيه اللي اقصد بيها علاقة الحب أو الرومانسيه...لكن المشكله ان الصدمه العاطفيه بتأثر على الجسم ككل بمعنى...تأثيرها على المستوى الادراكي في صورة تشويش في الفكر , اضطراب في التركيز الذهني..المشكله اللي انا فعلا لاحظتها هي ان تكرار نفس الصدمه مره اخرى بيسبب احباط وشعور كبير بالذنب ولوم الذات بصوره عنيفه مع وجود الحذر و التجنب العاطفي ,و احساس بشمولية الاسوأ , او ان الكل في نظري ممكن يكون خاين او مخادع , نتيجه لوجود رواسب الذكرى المؤلمه لتجربتي العاطفيه , ودي حاله من القلق العام اللي بتأثر على نمط المعيشه ككل , حتى انها ممكن تسبب اضطرابات في الأكل وفقدان الشهيه وامراض عضويه..لكن اكبر ضرر نفسي في التجربه دي,,باتكلم هنا بشكل شخصي عني انا..هوا احساسك بضياع الوقت او ان الوقت عندك قيمته بتقل,,ضياع العمر بمعنى اشمل..
طيب و ايه الحل؟؟ ...

التخلص من الصدمه العاطفيه يلزمه خمس اشياء مهمه لابد من الاستناد اليها..
__________________________________________________________

1 -تجنب العزله تماماً..
________________
يعني نشوف اقرب الناس لينا ونبدأ نندمج معاهم ,ونغير روتين حياتنا السابق وقت الصدمه , ودا هيساعدنا بشكل كبير , لان كل شيء كنا بنعمله قبل الصدمه العاطفيه هيرجع في صورة ذكرى مؤلمه لنا لابد من تجنبها ,تجنب العزله و اعادة اندماجك مع المجتمع صدقني بيساعد على اعادة ترتيب اوراق كتير اوي في الذاكره للماضي..يعني لو كان الماضي مؤلم , يبقى نحاول نخلي الحاضر اجمل..
2-الإعتراف..
__________
الإعتراف او الإقرار بالمشاعر رياضه نفسيه جميله جدا بتوازي عندي قيمة التأمل ..بس التأمل بيكون في صورة استرخااااء صامت , لكن الإعتراف بيكون استرخااااء معلن , بكل صراحه حدد مشاعرك السلبيه و قولها ,, ودي الحاله الوحيده اللي ينصح فيها بالإعلان عن المشاعر السلبيه جوانا ...اووعى تستغرب فعلا السم ممكن يكون علاج! جرب وقول اناأشعر بالمرارة لاكتشاف خيانة صديقي.
- أشعر بخيبة أمل لفقدان صداقته.
- أشعر بالحزن لأنني لم أكتشف حقيقته قبل ذلك.
-اشعر بخيبة امل لاني وثقت بها اووثقت به ...ما كانت تستحق حبي و عطائي لها..
- هي التي خسرتني , لكني لم اخسر شيئاً ,..
واعرف كويس اوي ان الاقرار بالمشاعر السلبيه هي خطوه مهمه جدا في علاج الصدمه العاطفيه و تجاوز محنتها ونسيانها..حل المشكله بيبدا بالاعتراف بالمشكله اولا..بعدين خطوات الحل بالتفكير السليم..

3-المناقشه و الحوار...
__________________
حاول تختار اصدق و اقرب الناس لقلبك ..صاحبك , معلمك , اهلك واتكلم في الموقف ككل..تجنب الكلام عن الشخص اللي صدمك...بس اتكلم عن الموقف بشكل عام ودا هيديك احساس بتلاشي الامر وبتهميش الشخص نفسه اللي ألمك او خدعك ..وشوف انت كنت صح في ايه؟؟ واخطئت في ايه؟؟ و هتلاحظ في المواقف دي بالاخص ان كل شيء تقريبا انت حسيت انك اخطئت فيه هوا في حد ذاته تصرف صحيح و كان واجب عليك ..يعني ممكن تقول لنفسك انا غلط اني اخلصت ..غلط اني حبيت ..لكن الخطا الاكبر هنا هوا مش في الاخلاص او الحب كمعنى بس في الاختيار..

4- خلي عندك أمل مهما كانت المحنه..
______________________________
درب نفسك على قوة الذات و الثقه بالنفس و الأمل له تمارينه الخاصه اللي بتبدا بحبك لنفسك و حب الاخرين و حب الحياه كمفهوم مش كنظام و تدافع بين البشر لتحصيل الرزق..لكن الحياه في ذاتها نعمه من الله على العبد ..الحفاظ عليها بيكون بالأمل و حب الاستمراريه ..سر النجاح سوا على المستوى المادي او الشخصي صدقني بيكون مفهومه الاساسي الامل او الطموح في الاحسن..ركززززز في المستقبل لو كان الحاضر حزين , وانسى الماضي لو كانت الذكرى فيه مؤلمه ...واتأكد وانت في اشد محنك من حاجتين انا شخصيا دربت نفسي عليهم..

الأول>>
انه في اكيد واحد بالعالم دا بيعاني اكتر منك , اسوأ احساس في نوبات الاكتئاب انك تحس ان كل الناس بتضحك وانت لوحدك حزين , منطوي, بتتألم في صمت..صدقني بجد فيه اللي مر باسوأ من محنتك لكنه تجاوزها و مرت عليه واستفاد منها بدل ما تهزمه وتكسر طموحه..اسأل نفسك بصوت عالي ..ليه انا ما اتعلمشي اكون اقوى ..ليه اللي مر بنفس تجربتي تغلب عليها..انا الاحسن و الاقوى ..انا الاذكى..ارفع معنوياتك وتفائل..

الحاجه التانيه >>ا
انه فيه اكيد حد هيناسب شخصيتك و يسعدك ممكن يكون حولك وانت مش ملاحظ وجوده لكنه بالتاكيد منتظرك, وانه مافيش اي داعي او دافع ايجابي ممكن يخليكي تحزن على شخص خانك او خدعك..بل بالعكس بدل يأسك بكلمة الحمد لله اللي نجاني و عافاني من شخص لا يراعي مشاعري..

5-الجا الي الله واستعن بالله ...
________________________
واعرف ان حب الله هو الحب الاسمى و الارقى و الابقى و هو الخير كله..

-------------------------------------------------------------
الصدمه العاطفيه صفحات كتيره مرت على حياتي وانا لا انكر انهزامي بعض الشيء في بعض الاوقات لكني قدرت اقوم كل مره و اتعلم من اخطائي و عرفت كويس جدا ان الحياه عمرها ما تتوقف على شخص معين و حرام جدا اخليها توقف عند حالة حزن معينه ..وفي كل مره برضه باقول لنفسي ..الحياه نعمه حافظ عليها و قلبي امانه ربنا اودع في اسرار كتيره ..اخطائي علمتني ..ولما انكسرت جمعت نفسي و قومت اقوى و اذكى اجتماعيا و عرفت قيمة ذاتي و معنى وجودي....

اقرا ايضا 

الايجو .. كيف نفهمه؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق